Wat is CrossFit

CrossFit is een functionele trainingsvorm die jou helpt een Leven Lang Fit te zijn.

CrossFit is zowel een fysieke trainingsmethodiek voor een Leven Lang Fit als ook een competitieve fitness sport. Het combineert elementen van hoge-intensiteit-training, olympisch gewichtheffen, plyometrische training, powerliften, gymnastics, kettlebell liften, calisthenics, strongman en andere activiteiten. Door de veelzijdigheid aan trainingsvormen en vaardigheden is een CrossFit training altijd uitdagend en nieuw.

CrossFit wordt over de gehele wereld beoefend door ontelbaar veel leden van duizenden ‘gyms’ Zij doen de dagelijkse work-outs genaamd Work Out of the Day, kort gezegd de WOD.

CrossFit is een trainingsmethodiek die het lichaam voorbereidt en sterker maakt voor bewegingen en activiteiten in het echte leven. Het traint je spieren om samen te werken in bewegingsketens en bereidt zo de spieren en de neurologisch aansturing voor op alle dagelijkse taken. Juist door in de training veel voorkomende bewegingen te simuleren die je thuis, op het werk of tijdens het sporten doet, maken we het gehele systeem sterker en weerbaarder.

Bewegingen zoals hurken, reiken, trekken en tillen worden gemakkelijker gemaakt door regelmatig CrossFit te integreren in je trainingsroutine. CrossFit is gericht op het opbouwen, onderhouden en uitbouwen van een lichaam dat in staat is om levensechte activiteiten uit te voeren in “real-life” situaties. En dan dus niet alleen om een bepaalde hoeveelheid gewicht op te tillen in een geïsoleerde houding, gecreëerd door een fitnessapparaat. Bij ons vind je geen loopbanden of andere fitnessapparaten. Wat je bij ons wel vind zijn springtouwen, ringen, kettlebels, halterstangen, bumperplates en een gymnastics rek. Wij trainen niet op of in machines maar we zijn zelf de machine.

Componenten van CrossFit

Er zijn meerdere componenten te onderscheiden binnen CrossFit. Deze componenten omvatten kracht, balans, coördinatie, bewegingsbereik en mobiliteit. In onze trainingen, WOD’s, richten we ons op deze aspecten, en dat heeft tal van voordelen die zich in je dagelijks leven vertalen. Bewegingen zoals lopen, joggen, rennen, sprinten, springen, tillen, duwen, trekken, buigen, draaien, stevig staan, starten, stoppen, klimmen en meer, zullen gemakkelijker worden door onze dagelijkse trainingen. 

CrossFit Journal: The Performance-Based Lifestyle Resource

Veelgestelde vragen

CrossFit is juist bedoeld en bijzonder geschikt voor alle fitnessniveau’s. Alle work-outs kunnen worden geschaald. We kunnen bijschalen naar lichter en makkelijker en we kunnen bijschalen naar zwaarder en moeilijker. Al bij de voorbereiding van de WOD houden we hier rekening mee. In het lesplan worden ook de geschaalde varianten voorbereidt en uitgedacht. Het is dus samen trainen maar iedereen op eigen niveau. Kom meedoen met onze CrossFit work outs, dan maken we je fit of zelfs nog fitter. We’ve got you!

JA, je kunt direct langskomen voor een proefles. Plan je proefles hier. Je kunt ook gewoon langskomen en eens kijken wat er zoal gebeurt in de Box. Spreek dan de aanwezige Coach aan en hij of zij vertelt je graag wat er op dat moment in de Box gebeurt en hoe dat allemaal werkt. Als je wilt gaan starten dan plannen we een intake in. Lees hier hoe dat verder allemaal werkt. CrossFit is zowel voor de beginner die fit wil worden als voor de gevorderde die nog fitter wil worden.

We hebben 7 dagen per week CrossFit work-outs op het programma staan. Je kunt dus elke dag terecht. Afhankelijk van je gekozen abonnement kun je 2 keer per week, 3 keer per week of onbeperkt per week komen meedoen. Het programma is zo opgezet dat je dagelijks kunt komen trainen (hoewel zo nu en dan een rustdag is wel verstandig natuurlijk). Maar ook als je 2 keer per week mee komt doen zijn de effecten al significant! Wij stemmen dit ook af bij de intake en later in het proces kun je dit altijd nog met jouw Coach bespreken. Wij zien je graag zo vaak mogelijk omdat we dan écht het verschil kunnen maken samen. Het belangrijkste is en blijft dat je start! Kijk hier.

We hebben work-outs (WOD) van een uur, hierin zit de warming-up, skill training=beter worden in de technische uitvoering van een beweging, een echte work-out en we eindigen met een cooling-down of afsluiter. Dat geheel noemen we de -Work-Out of the Day- kort gezegd de WOD!

We doen dit allemaal samen. Iedereen die zich voor de WOD heeft ingeschreven doet samen met de anderen de voorgeschreven work-out onder leiding van ervaren coaches. Afhankelijk van je niveau hebben we lichtere en makkelijkere varianten of juist zwaardere en moeilijkere varianten uitgewerkt en klaarstaan.

Iedereen gaat dus op zijn of haar eigen niveau dezelfde WOD doen. De sterke community sfeer is zeer kenmerkend en maakt dat jij meer uit je WOD haalt dan als je het alleen zou doen. Samen is gezelliger, motiverender en veel leuker dan alleen, durf jij het aan om bij ons in de BOX te komen staan? Let’s go!

Je hebt GEEN speciale kleding nodig, je kunt prima starten met de reguliere sportkleding. Wel is het zo dat we je op termijn aanraden speciale CrossFit schoenen aan te schaffen, als je na een paar keer verkocht bent aan deze boeiende manier van sporten en fit worden. De CrossFit schoenen zijn wat steviger en hebben een wat hardere zool. Dit komt bij veel bewegingen die we doen goed van pas. Je hebt beter contact met de grond, je aard beter en je gaat daardoor beter bewegen.

Loopschoenen hebben een te zachte zool en dempen te veel, dat (op termijn) minder gunstig is voor de trainingen die wij doen. Maar kom eerst meedoen, orienteer je en beslis later wat je wilt. Specifieke kleding en schoenen is geen noodzaak namelijk. Meedoen echter wel!