Functional Fitness

Wat is Functional fitness?

Functionele training is een trainingsvorm die jou helpt een Lang Leven Fit te zijn.

Functional Fitness is een training die het lichaam voorbereidt en sterker maakt voor bewegingen en activiteiten in het echte leven. Functional Fitness staat ook bekend als ‘functionele training’ of ‘functioneel bewegen’. Het traint je spieren om samen te werken in bewegingsketens en bereidt zo de spieren en de neurologisch aansturing voor op dagelijkse taken. Juist door in de training veel voorkomende bewegingen te simuleren die je thuis, op het werk of tijdens het sporten doet, maken we het gehele systeem sterker en weerbaarder.

Bewegingen zoals hurken, reiken, trekken en tillen worden gemakkelijker gemaakt door regelmatig Functional Fitness te integreren in je trainingsroutine. Functional Fitness is gericht op het opbouwen, onderhouden en uitbouwen van een lichaam dat in staat is om levensechte activiteiten uit te voeren in “real-life” situaties. En dan dus niet alleen om een bepaalde hoeveelheid gewicht op te tillen in een geïsoleerde houding, gecreëerd door een fitnessapparaat. Wij trainen niet op of in machines maar zijn zelf de machine.

Componenten van functional fitness

Er zijn meerdere componenten te onderscheiden in de Functional Fitness. Deze componenten omvatten kracht, balans, coördinatie, bewegingsbereik en mobiliteit. In onze trainingen richten we ons op deze aspecten, en dat heeft tal van voordelen die zich in je dagelijks leven vertalen. Bewegingen zoals lopen, joggen, rennen, sprinten, springen, tillen, duwen, trekken, buigen, draaien, stevig staan, starten, stoppen, klimmen en meer, zullen gemakkelijker worden door onze trainingen. Zo wordt jouw functionele fitness versterkt!

Veelgestelde vragen

Functional Fitness is juist bijzonder geschikt voor alle fitnessniveau’s. Alle work-outs kunnen worden geschaald. We kunnen bijschalen naar lichter en makkelijker en we kunnen bijschalen naar zwaarder en moeilijker. Al bij de voorbereiding van de trainingen houden we hier rekening mee. In het lesplan worden ook de geschaalde varianten voorbereidt en uitgedacht. Het is dus samen trainen maar iedereen op eigen niveau. Kom meedoen. We’ve got you!

Je kunt direct langskomen voor een proefles. Plan je proefles hier. Je kunt ook gewoon langskomen en eens kijken wat er zoal gebeurt in de Box. Spreek dan even de aanwezige Coach aan en hij of zij vertelt je graag wat er op dat moment in de Box gebeurt en hoe dat allemaal werkt. Als je wilt gaan starten dan plannen we een intake in. Lees hier hoe dat verder allemaal werkt.

We hebben 7 dagen per week Functional Fitness lessen op het programma staan. Je kunt dus elke dag terecht. Afhankelijk van je gekozen abonnement kun je 2 keer per week, 3 keer per week of onbeperkt per week komen meedoen. Het programma is zo opgezet dat je bijna dagelijks zou kunnen trainen (zo nu en dan een rustdag is wel verstandig natuurlijk). Maar ook als je 2 keer per week mee komt doen zijn de effecten al significant! Wij stemmen dit ook af bij de intake en later in het proces kun je dit altijd nog met jouw Coach bespreken. Wij zien je graag zo vaak mogelijk omdat we dan écht het verschil kunnen maken samen. Het belangrijkste is en blijft dat je start!

We hebben work-outs van een uur, hierin zit de warming-up, skill training, beter worden in de technische uitvoering van een beweging, dan een echte work-out en we eindigen met een cooling-down. We doen dit samen. Iedereen die zich voor die work-out heeft ingeschreven doet samen met de anderen de voorgeschreven work-out onder leiding van ervaren coaches. Afhankelijk van je niveau hebben we lichtere en makkelijkere varianten of juist zwaardere en moeilijkere varianten uitgewerkt en klaarstaan. Iedereen gaat dus op zijn of haar eigen niveau dezelfde work-out doen. De sterke community sfeer is zeer kenmerkend en maakt dat jij meer uit je training haalt dan als je het alleen zou doen. 

Niet echt, je kunt prima starten met de reguliere sportkleding. Wel is het zo dat we aanraden speciale crosstraining schoenen aan te schaffen, als je na een paar keer verkocht bent aan deze boeiende manier van sporten en fit worden. De crosstraining schoenen zijn wat steviger en hebben een wat hardere zool. Dit komt bij veel bewegingen die we doen goed van pas. Je hebt beter contact met de grond, aard beter en gaat daardoor beter bewegen. Loopschoenen hebben een te zachte zool en dempen te veel, dat minder gunstig is voor de trainingen die wij doen. Maar kom eerst meedoen, orienteer je en beslis later wat je wilt. Specifieke kleding en schoenen is geen noodzaak namelijk. Meedoen echter wel!