Olympic Weightlifting

Olympic Weightlifting

De primaire focus van het Olympisch Gewichtheffen ligt op de twee Olympisch lifts, De Snatch en De Clean & Jerk

De trainingen zijn erop gericht om in deze twee Olympische lifts zo goed mogelijk te worden. Dit doen we uiteraard door het beoefenen van deze lifts, maar ook door aanvullende oefeningen te doen die de techniek verder scholen en door het opbouwen van kracht. Daarnaast is er ruimte voor Functional Training voor het verbeteren van de algehele kracht en conditie.

  • WoW weightlifting is een performance gym 
  • WoW weightlifting staat voor gezond en vitaal
  • WoW weightlifting staat voor ‘no excuses’ en fun
  • WoW weightlifting waar mensen zich onderdeel van een ‘familie’ voelen
  • WoW weightlifting staat voor positief, elkaar helpen en ondersteunen
  • WoW weightlifting kent een ‘garage-gym’ atmosfeer

 

De focus ligt op het proces, niet op het resultaat. Wat iemand kan is niet belangrijk, wat iemand aan inzet toont wel!

De weightlifting-gym is een plek waar de Reguliere trainingen worden gegeven, een plek waar ruimte is voor Open trainingen en waar ook ruimte is voor Personal Weightlifting Coaching. Atleten met een positieve instelling zijn meer dan welkom bij WoW weightlifting. Zij dragen bij aan de positieve ‘gymsfeer’ en dat hebben we graag!

Veelgestelde vragen

De reguliere trainingen vinden plaats op maandag tot en met zaterdag en nemen ongeveer 90 minuten in beslag. Deze trainingen zijn erop gericht om jou beter te maken in gewichtheffen. Er zijn drie belangrijke aspecten waarop jij je zult gaan ontwikkelen: coördinatie, mobiliteit en (snel)kracht. Gewichtheffen is een zeer complete sport en om vooruitgang te behalen zullen alle drie de aspecten moeten verbeteren. Daar zal dus gericht op worden getraind.

Gewone sportkleding waarin jij je goed vrij kunt bewegen is prima. Stevige schoenen, zoals crosstraining schoenen, zijn belangrijk. Loopschoenen zijn minder gunstig omdat deze te veel absorberen en daardoor te zacht zijn voor gewichtheffen. Bij het toenemen van de gewichten heeft het de voorkeur om echte ‘lifters’ aan te gaan schaffen. Doe dat eventueel in overleg met je coach.

Jazeker, iedereen volgt hetzelfde programma. Dit programma doe je wel op je eigen niveau van kracht, mobiliteit en coördinatie. De coach zal je daarop instrueren. Het is niet ingewikkeld en na een aantal trainingen wordt dat je tweede natuur. Na verloop van tijd zal duidelijk worden waar jij specifiek extra aandacht op moet leggen. Die accenten kunnen we binnen het programma, dat we allemaal doen, prima leggen. Daarmee doen we samen hetzelfde, en dat motiveert, terwijl we tegelijk jou persoonlijke accenten benadrukken voor de voor jouw kritische onderdelen.

Het programma van de dag staat op het bord en nemen we aan het begin van de training kort door. Naast de feitelijke opsomming van oefeningen en sets en reps, heeft elke training een specifiek doel. Dit wordt bij het bespreken van het programma met jou doorgenomen zodat het helder is wat we die dag uit de training willen halen. De ene dag gaan we echt knallen voor maximaal resultaat en de andere dag focussen we ons meer op de correcte uitvoering van de techniek.

Een trainingsblok bestaat uit 4 weken. Binnen een trainingsblok werken we toe naar een piekmoment. Dat piekmoment is jouw test (of Compete) om het effect van de afgelopen 4 weken te zien. Jij gaat dan je nieuwe PR’s neerzetten die weer de basis gaan vormen voor de volgende cyclus. Ook is het voor mij als coach een belangrijk moment om te leren hoe jij hebt gereageerd op de trainingen van de afgelopen 4 weken en welk vervolg we het moeten gaan geven. Zo komen we samen in een cylcus van trainen, leren en aanpassen. De trainingsprincipes zijn algemeen, maar hoe jij daarop reageert is specifiek. Dit gaan we steeds beter leren en daardoor maximaliseren. Heb je er al zin in?!

Gewichtheffen is in theorie niet moeilijk. Leer de bewegingen, word voldoende mobiel, word heel sterk en lift steeds meer gewicht. In de praktijk is dat een boeiend samenspel van meerdere factoren. Bij World of Weights hanteren we het concept van Practice-Train-Compete. Dit is een cyclus die je steeds opnieuw doorgaat. Elk nieuw gewicht dat je nog niet eerder hebt gedaan vraagt het opnieuw oefenen van de beweging met dat gewicht (Practice), waarbij we dit vervolgens moeten gaan trainen (Train) en tot slot mogen testen (Compete) om te weten wat goed is gegaan en wat beter kan. Dit is een continue, bij voorkeur omhoog gaande, spiraal van verbeteren.

Gewichtheffen gaat je veel brengen. Het is een heel complete sport waarbij coördinatie, mobiliteit en (snel)kracht samen moeten worden gebracht om voortgang te boeken. Door elke cyclus af te sluiten met een Compete of Test moment, kunnen we bepalen hoe effectief het trainingsblok voor jou is geweest. Dit geeft inzicht in hoe we het volgende blok in kunnen gaan. Indien je het leuk vindt en jij jezelf ook wel eens wilt toetsen op een wedstrijd, dan zou dit het ultieme meetmoment kunnen zijn (Compete) om te laten zien waartoe jij inmiddels in staat bent. Door elke cyclus zo te werken kun jij, als je dat wilt, makkelijk die ‘next step’ maken. Meten is weten en zo is je progressie heel duidelijk vast te stellen.